Et barn trenger ingen pappa

Ja du leste riktig. Slik er dagens samfunn, og slik har det vært så alt for lenge. Men.. ting skjer.

Ballen ruller, og flere og flere henger seg på. Henger seg på hva, tenker du kanskje nå? På de stakkars fedrene? Nei.

De henger seg på for å hjelpe barna våre. Barn som fortjener å ha en pappa, som fortjener å ha samvær med pappa. De barna som til og med har bedre av å bo hos far. De som kanskje ønsker å bo hos far, men som aldri blir hørt. 

Jeg har jo lenge kjempet for dette, det er vi flere som har gjort. Selv er jeg kvinne, ikke har jeg egne barn heller. Men jeg har vært barn, et barn som opplevde akkurat dette. Å bli fratatt pappan sin. Jeg vil gjerne berømme og belyse en del ting i dette innlegget. Først og fremst vil jeg nevne Camilla Pettersen. En dame som nylig har skrevet en bok, som omfatter akkurat dette. Hun har skrevet en hel bok med historier, historier fra fedre der ute. Om barn. Barn som aldri får møte pappan sin, fordi rettsystemet ikke tillater det. De tillater ikke å la far bli hørt. De blir overkjørt, oversett og stort sett nedgravd som uviktig i barnets oppvekst.

Jeg legger ved en link til boken, og anbefaler virkelig alle til å lese denne boken. For å lære, endre og for å skape en bedre oppvekst for barn, med far tilstede.

https://www.aschehoug.no/nettbutikk/samvaerssabotasje-aco.html

Videre må jeg berømme Drea Karlsen, for hennes sterke historie som helgemamma. Hun tok et stort og viktig valg for sin datter, ved å la far få hovedomsorgen for barnet. Nettopp fordi hun satte barnet sitt i første rekke, og ikke seg selv. Noe mange burde lære av. Det valget må ha vært ubeskrivelig tøft, og det står så ufattelig stor respekt av deg som mamma for dette. Enda viktigere var det at NRK faktisk publiserte innlegget. Det er så viktig, da media har en stor påvirkning i dagens samfunn. Det hjelper ballen å rulle. Den ballen som ingen våger å snakke om, som ingen vil fronte. Fordi den er så lukket, så ukjent og så langt utenfor normen. Så tusen takk kjære Drea, for din styrke og vilje til å skape en endring, og ikke minst at du var tøff nok til å dele din historie. Og vit en ting, ingen dømmer deg.

Link til hennes blogginnlegg finner du her: https://www.nrk.no/trondelag/xl/nar-mamma-er-helgepappa-1.13401097

Jeg vil ønske å takke alle og en hver som tar del i dette temaet. Dere som leser, deler og prøver å forstå. Det er så mye vanskeligere å være barn i en slik situasjon, enn hva folk kanskje tror. Man blir så revet i mellom, og man må velge hvor lojaliteten skal ligge, så alt, alt for tidlig. Et barn burde ikke bli utsatt for dette. Aldri.

Jeg vil også takke Norges største komiker, Ørjan Burøe. Fordi han velger å sette fokus på akkurat dette. Det er kanskje litt kynisk, men en så profilert person blir alltid lagt merke til og hørt, på et helt annet nivå enn hva vi resten blir. Akkurat som media, det når ut. Og det gjør utrolig godt for oss som kanskje føler at vi stanger litt i veggen, at vi aldri blir hørt.

For jeg har fått uendelig mange historier og hendvendelser de siste årene, fra fedre som rett og slett har gitt opp. Noe jeg har forsøkt å gi de styrke til å endre på. Det kommer jeg alltid til å gjøre, for dette temaet skal det bli en endring på, åkke som! Det må bare ut til de rette politikerne, så rettsystemet blir endret – en gang for alle. Jeg har selv prøvd å nå ut direkte til flere av politikerne, flere ganger. Jeg får aldri svar, aldri noen respons. Men jeg gir nok ikke opp av den grunn.

Derfor varmer det virkelig å se, at flere og flere belyser akkurat dette, og tørr å stå fram. Det er så viktig!

Og kjære fedre der ute, dere fortjener å bli hørt. Dere fortjener å ha en stemme, på lik linje med mor. Barnet ditt trenger deg akkurat like mye som sin mor, aldri tvil på det. Vær tålmodig og fortsett kampen, barnet ditt fortjener det.

Takk for at dere deler kjære nordmenn, takk for at dere bidrar til å belyse barnas stemmer, der de er for liten til å bli hørt.

Barna både trenger og har rett på begge foreldrene sine.


Velger å legge ved det ene bildet jeg har av meg og pappan min, fra den ene og eneste gangen jeg fikk møte han. Han tok desverre sitt eget liv før jeg ble stor nok til å velge selv. Man kan se en evig lykke i øynene mine, en lykke ingen andre kunne gi meg.

Jeg kunne ønske loven var annerledes allerede den gang, da hadde han kanskje levd i dag også.

<3 <3

 

#pappa #dreakarlsen #camillapettersen #samvær #foreldre #nrk #ørjanburøe #barn #likestilling #politikk #solveighorne

 

 

 

 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg