Kjære Espen Lie, takk for at dere setter et viktig eksempel.

Nå kaster jeg meg kanskje ut på dypt vann, men det tar jeg faktisk med knusende ro.

Denne saken er så utrolig viktig, uansett hvordan det kommer fram.

Her setter Espen Lie et fantastisk eksempel, på innlegget mitt om barnefedre og barnefordeling. Men nå fikk dere et mer brutalt eksempel, hvis media’s framstilling i denne saken stemmer vel og merke.

Jeg skal ikke gå god for kidnapping, det er ikke det jeg sier. Men tanken bak det fra far’s side, den forstår jeg veldig godt. Og jeg vet det sitter mange fedre der ute, som føler det samme akkurat nå. Hjelpeløse fedre står som sagt bom fast i dagens samfunn, det har de gjort i årevis. De kommer ingen vei, uavhengig om de gjør rett eller galt desverre.

Noen av dere reagerer på at jeg var litt “krass” i mitt forrige innlegg: http://lottehoel.blogg.no/1452779466_nr_barnemor_tar_fra_d.html

Dette har så klart en årsak.

Kort sagt, jeg skrev ikke innlegget for min egel del, eller pga min egen erfaring som barn. Mine foreldre er døde, så løpet er kjørt for min del. Jeg får ikke tiden med pappan min tilbake. Så jeg sitter ikke her og er bitter, og dermed skriver et blogginnlegg. Denne saken står meg langt nærmere enn dere tror, gjennom noen som står meg enda nærmere.

Jeg står midt i denne situasjonen, så ikke prøv deg med at jeg ikke vet hva jeg snakker om. Men jeg ville ikke påpeke dette sist, da innlegget skulle snakke for alle fedre der ute, ikke bare en. Og jeg snakker heller ikke på vegne av gamle lover, eller fra da jeg selv var liten.  Jeg ser at noen kommenterer at det ikke er slik i dag, at tiden og reglene er annerledes nå. Sludder og vas!

 Og til dere som reagerer på at jeg kun setter mødre i fokus, kom over det. Det er min blogg, mitt valg og min ytringsfrihet. Jeg forstår at det svir for mange av dere, da får du heller spørre deg selv hvorfor det svir? Jeg vet også at det er mange sider av en sak, og at det er saker som er stikk motsatt.

Men nå tar jeg som regel de svake sin side, det gjør jeg også i denne saken. Derfor tar jeg saken for fedrene, og for barn uten stemme som desverre blir overkjørt av mor.

Enkelte ringte faktisk inn til politiet (!!!) pga dette innlegget. Så til dere mødre som rapporterte innlegget mitt for og få det fjernet, til dere som forkaster meg fordi jeg setter dette i fokus, takk for bekreftelsen! Takk for at jeg traff dere. Jeg har tydeligvis nådd fram, og forstår hvorfor mange av dere har forsøkt og få fjernet blogginnlegget. Det er jo fordi dere føler dere truffet. Men denne kampen, den skal jeg stå ut. 

Og to dager etter innlegget mitt, kommer denne saken opp med Espen Lie. Han har iallefall satt lys på en viktig sak og et tabu-belagt tema, frivillig eller ikke.

Jeg kan kun basere mine ord og meninger på antakelser ang denne saken, og ikke fakta. For fakta vet vi ikke. Men jeg personlig mistenker at Espen Lie er innblandet i en kidnappingsak på kypros. Og hvis denne saken er så “enkel” som at en desperat barnefar står bak dette for og få hjem sitt barn, så forstår jeg dette veldig godt jeg. Jeg mener ikke at dette nødvendigvis er det beste for barnet, men jeg sier at jeg forstår tankegangen hos far. Man handler i desperasjon desverre.

 

Aner dere hvor mange liknende saker vi har i dagens samfunn? Hvem er det som driver en barnefar så langt, at han er villig til å gjennomføre en kidnapping på sitt eget barn? Jo det skal jeg fortelle deg. Det er barnemor og politikere. Når skal det bli en endring? Når skal far bli hørt? Når skal far stille like sterkt som mor? I hvilken alder er det rett å la barnet få bestemme selv? Skal vi la dette gå så langt at vi får eksempler der noen blir drept pga dette? For vi er der.

Historier jeg har fått, tilsier at enkelte fedre går rundt med et ønske om og å ta livet av barnemor, fordi de ser ingen annen utvei. Og dette sier de høyt..

Skal det virkelig være slik?

De ser ikke lengre, de ser ingen annen utvei, de har mistet håpet. De står fast, og blir nektet å møte barnet sitt. Sitt eget kjøtt og blod. Dette er historier jeg selv har fått av dere. Og jeg forstår godt at dere tenker sånn jeg. Dere blir møtt med hån og latter i systemet, og dere står mutters alene, uten noen likestilte rettigheter.

Og de få rettighetene dere har, de blir ofte oversett og nedprioritert. Hva gjør dette med et barn? 

Det er ikke min jobb og fortelle hva som er rett og galt, men jeg kan belyse det. Og jeg har rett til å belyse det akkurat som det er. Det har jeg nå gjort.

Jeg legger ikke noe i mellom, jeg tar ingen hensyn fordi dette er offentlig. Jeg legger fakta på bordet, brutale fakta. Fakta som kan få fatale konsekvenser, hvis ingen gjør noe snart. Jeg tror ikke så mange av dere tør å dele dette innlegget desverre. Men jeg tør, og jeg snakker for mange!

Og kjære media.. jeg ser dere skriver daglig om f eks Sophie Elise på deres nettsider. Om hennes hverdag, hennes gjøremål og om ting hun står for. Supert det!

Jeg vet jo at dere skriver om ting som fanger folket. Alt er basert på delinger og liker-klikk nå i 2016.

Så jeg har sjekket ut litt. Sophie Elise har mellom 50-400 delinger på sine innlegg daglig. Disse innleggene velger media og belyse på forsiden, hver eneste dag.

Media har også hatt interesse for flere av mine innlegg tidligere. Men dette..? Nå nei du. Hvorfor?

Mine innlegg ang dette temaet har over 12.000 delinger, og mellom 20.000-200.000 lesere. Og jeg vet at ufattelig mange, også organisasjoner har forsøkt og få fram dette temaet i media.

Så mitt spørsmål er, hvorfor tør ingen å ta denne saken? Hvorfor er media så feige og forsiktige? Hva er grunnen til at dette temaet er så lite omtalt og tabu-belagt? Hvorfor bruker ikke media “makten” sin til å hjelpe disse barna? Hvorfor må jeg som en ukjent, privatperson ta denne kampen? Hva er dere så redde for?

Det kan ikke være PFU iallefall.

Hentet fra VG:

“12. november 2015 ble treåringens mor anmeldt av barnefaren for å ha ført datteren deres ut av landet, såkalt omsorgsunndragelse.

Noen dager etter anmeldelsen var levert, sendte moren en e-post til norsk politi hvor hun hevdet at hun og barnefaren hadde en avtale om at moren og datteren skulle tilbake til Kypros etter oppholdet i Norge.. Så ble saken henglagt.”

Så lett var det for mor, å kvitte seg med denne anmeldelsen. Er det rart far blir desperat?

 

 

 

 

 

 

45 kommentarer
    1. Tommel opp, Lotte. Viktig tema du tar opp. Det er så viktig å få opp i dagens lys hva disse egoistiske og hensynsløse mødrene gjør mot andre mennesker.

    2. Superbra innlegg Lotte <3 Braaaa at noen tør og belyse . Merkelig at folk er så lite på hugget når det gjeøder dette temaet . Vi vet hva det snakkes om . Takk nok engang fra farmor som blør i <3 sitt <3

    3. Du kan vel ikke forvente at du som nettopp har startet en blogg får like mye oppmerksomhet i media som en som har vært Norges mest kjente blogger i flere år??
      Du må huske at du er bare en av utrolig mange som skriver sine meninger på internett, så hvorfor akkurat dine meninger skal komme frem i media skjønner ikke jeg.

    4. Anonym: Nei så klart ikke. Er ikke bare mine meninger og innlegg jeg snakker om. Det er på generell basis ang akkurat dette temaet. Det etterlyser jeg i media. Ikke nødvendigvis mine. Samtidig har media har vært ganske på meg ift alle andre innlegg på bloggen min, bare ikke dette med barnefordeling, som er delt mest av alle. Det synes jeg er veldig rart. Derfor skriver jeg som jeg gjør:)

    5. Hei Lotte..
      Du skriver som vi lever..Det er ingen og jeg mener ingen som vet hvordan dette er,vis de ikke har opplevd det selv..Vondt å se min samboer som lider og enda verre og se hans sønn på snart 16, som over natten ikke ville ha noe mere med oss å gjøre,og vi skjønner ikke hvorfor ??

    6. Flott👏
      Trist at du har måttet oppleve det slik, og i tillegg mange andre barn. Utrolig flott at noen blogger om dette og står frem etter egen erfaring, dessverre er det mange barn der ute som savner sin far og har mistet sin far da mødre er såpass egoistiske og tenker kunn på seg selv og ikke barnet. Gamle lover, som du poengterer, det er fortsatt slik i dag dessverre og det er virkelig behov for en endring for barnas skyld og fedre som sitter maktesløse ovenfor sine barn.
      Nok en gang flott skrevet, all ros til deg Lotte ❤😊😊
      Den negative kritikken du får her regner jeg med at du preller av deg😉

    7. Supert at det settes fokus på dette problemet. Grunnen til at temaet blir dysset litt ned er at vi menn dessverre er for feige og faktisk redde for ikke å bli trodd når vi opplever noen kvinners mørkeste og egoistiske sider. For min del har jeg mest lyst til å være på forsiden av dagens aviser for å fortelle min historie og opplyse om hvilke farer som truer hvis du finner på å avsløre barnemorens aktiviteter og utspekulerte metoder for å sette far i et dårlig lys. Scary…..

    8. Veldig flott at du skriver om dette , det er så viktig. Kjenner flere fedre som sliter hver dag mot et system og mor til barnet uten å bli hørt eller respektert av noen av dem. Stå på videre.👍🏼👍🏼😄

    9. Jeg leste det forrige innlegget ditt, og nå treffer du meg rett i hjertet. Tusen takk for at du skriver det du gjør og er så beintøff. Veldig godt å vite at det finnes mennesker der ute som tør si noe. Jeg er for likestilling i forhold til samvær og ansvar, ikke noe annet. Til og med barna ønsker videreføre 50/50, men mor vil ikke lenger ha det sånn og fryder seg med å si at jeg får høre fra NAV. Jeg fikk nok å fortalte henne akkurat hvordan hun er. Ingen løgner, ingen overdrivelser, kun fakta om ting hun har gjort, utsatt meg for, osv. Dette bruker jeg som motargument når hun sier jeg er en dårlig far, at barna har det bedre hos henne. Hva gjorde hun…fortalte barna at far skriver stygge ting til mor. Visst var det stygge ting, men det var ikke banning, uriktige ting, kun fakta om henne. Heldigvis har barna stor tillit til meg, og er uenige med hennes “kidnapping”.
      Igjen, tusen takk! Du er min nye heltinne.

    10. Hei takk for det innlegget.ja det er tøft ogvVære far uten rettigheter.har en gutt på 11 som jeg blir nektet samvær med uten grunn og ingen vei og gå.har prøvd men får bare vente til gutten kan se ting selv så da er jeg redd det går utover moren.jeg har og en gutt på 7 som ble hentet av barnevernet 3 juli på tvang pgabarnefaren til den andre ungen av kona sa vi skulle rømme ttil Danmark og saken vår kom ikke opp for 16 juli.men det var nok til og hente han.ja hurra for Espen Lie for tanken har streifet meg selv.men vet at det hadde bare gjort saken verre .men en dag vet jeg hvem som taler på det.flott skrevet og endelig noen som skjønner noe.få deg en jobb igjen regjeringen

    11. Nok en gang smeller du spikeren så til de grader på hode! Bra!
      Stor takk!
      Og til alle norske menn: Inntil systemet innser at det trengs to for å lage røra til ett barn, hold smånissene på is!

    12. Det triste er at media i denne saken også ikke er faktabasert.
      Denne moren tok med seg datteren og en Volvo i November og reiste til Kypros.
      DVS MOREN kidnappet datteren fra faren(Det kreves samtykke fra faren for å ta med seg felles barn ut av landet. Annet er straffbart).
      Men media kaller disse tre mennene som er reist ned til Kypros for å “hente en Volvo” for kidnappere ?
      Verden vil bedras :-O Og vi fedre og barn ofres glatt i alle instanser..

    13. Flott du tar dette opp. Jeg er en av disse fedrene som har blitt hindret i å ha kontakt med barnet mitt. Selv om barnemor skulle få bøter for samværssabotasje så er det ingen som følger opp om hun ikke betaler. Men nå har jeg løst det med å betale barnemor 25000kr måneden for å kunne ha helgesamvær. Utrolig urettferdig, men uansett verdt det.

    14. Fint at det her får oppmerksomhet.
      Kanskje det vekker noen tanker hos fremtidige foreldre og at de forhåpentligvis ungår å bruke barna som våpen.
      Grunnen til at “far ikke bryr seg” dvs Han svarer ikke på krigsærklæringer hatmeldinger og trusler er han vil ha husfred for familien sin (barna). Trygghet og tillit er det barna mister når voksne får bruke barna hemningsløst på dyrking av sitt eget ego.
      Har selv blitt utsatt for det mest groteske av trusler og hat mot barna mine og meg og forstår godt folk som bretter opp ermene og “gjør noe med det” men jeg tviler på at det gir barna mer trygghet at de får se at krigen som de er våpenet I blir trappet opp av voksne som stolt skal vise at de ikke er konfliktsky.
      Trygghet og tillit I sine omgivelser er det som blir ødelagt for barna.
      Godt å se at dette får oppmerksomhet.

    15. Og så har vi de fedre som driter i barna sine og som slenger ut veldig stygge kommentarer om sine barns mødre. Som klager over at han ikke har penger til mat, eller til å bo ordentlig når han betaler 4500 kr i bidrag. Han glemmer å nevne at han alltid har nektet å kjøpe seg leilighet eller hus, fordi hans hobby er å drikke øl. Han har en høy stilling og gir blanke faen i sine egne barn. Det eneste han bryr seg om er å sitte på nett å rakke ned på exene sine. Hvordan jeg vet dette ? Jeg har dessverre vært sammen med han og sett alt det stygge han har lagt ut.

    16. Da kidnapping historien ble slått opp på beste sendetid, tenkte jeg : NÅ kommer det jeg lenge har ventet på. Og det gjorde det, så takk for det 🙂 Dette er en ukultur som har foregått i generasjoner. Jeg opplevde som barn i nær familie (ikke meg )og jeg har sett hvordan det har skadet de som har blitt satt opp mot sin far, som ikke har fått bli kjent med han osv osv. Jeg undret meg også hvordan de mødrene overkjørte barn og hvilke utspekulerte metoder de brukte i sin motarbeidelse. Jeg så det når jeg fikk barn selv og nå har jeg fått kjent det på kroppen da jeg er farmor, Hva har det med dette å gjøre ? Jo det handler om det samme. Det er noen familier som har dette som kultur “det er våre barn” og de velger og ekskluder alt etter hva som passer dem mens barnas rettigheter og barnas beste blir overkjørt. Jeg har som deg merket motstanden mot å “ta” i dette og mor sitter med den fulle og hele makten. Det er på tide nå at denne ukulturen kommer på bordet for det ser ut som det er mer utbredt enn noen gang. Det har vokst i takt med velstand og egoismen. Det fins selvfølgelig tilfeller der barna bør skjermes både for besteforeldre og fedre men det er ikke det som er tema her. Jeg skal fortsette å kjempe for BARNAS RETTIGHETER og det håper jeg du også gjør for det er det det er snakk om her. Lykke til 🙂

    17. Hjertelig takk for at du belyser dette emnet. Kjenner til ett tilfelle som er helt rått. Der er det anmeldelser, falske anklager, politi som ikke oppklarer løgnene. Bruker barna til å sette frem løgner til barnevern og et barnevern som ikke gjør jobben sin. Mye, mye mere. Tror du får få hele saken
      Hilsen en bestemor

    18. Jeg liker denne å den andre du la ut. Jeg har blitt overkjørt en rekke ganger ikke bare barnemor men av staten. Det er så egoistisk å ikke tenke på barnefar. Har to døttre å en sønn. Eldste datteren får jeg verken treffe eller snakke me. Hun er selvfølgelig under barnevernet fordi moren ikke kunne ta vare på henne, men ble jeg vurdert som fastbosted? Nei! En rekke saker for å prøve å få datteren uten hell. Å nå har de byttet etternavn på henne uten min samtykke. Andre dattera får jeg treffe 2 ganger i uken. Å barnemor tørr ikke slippe henne med meg. Hun syr puter under armene hennes. Hun har passert året sitt å får fremdeles ikke ha henne alene. Hun mener hun er for tilknyttet til mora. Å det mener jeg blir bare verre jo eldre hun blir. Jeg ville tro alt hadde blitt bedre om jeg kunne tatt henne med meg hjem eller til farmoren (moren min) hennes de dagene. Hele greia her er at jeg er møkk lei barnemor å staten som ikke tenker på barnefar som ikke har jort no galt å vil tilbringe mest tid med sine barn samtidig ikke får den muligheten. Stakkars barnet som må leva av løyner. Et barn finner som regel sannheten om åra. Da ville ikke jeg vært synderen. Jeg er bare en stakkars barnefar som gjør så godt han kan.
      Takk for meg.

    19. Espen Lie vet selv hvordan det er å savne far. Staten gjorde også meg farløs ved å støtte min mors emosjonelle illusjon om at når jeg var alene med henne og hun var glad, ble jeg automatisk glad. Det var alle venninnene hennes enige om også. For en galskap! Massevis av mødres rariteter ble løst ved å gjøre faren de hadde valgt for sitt barn til syndebukk. Staten sørget for at millioner ble overført fra min fantastiske far til mor fordi “kvinner er så sterke” (de mene det ikke som selvironi). Dette er årtier siden, men intet er forandret i urettsstaten. Media fortsetter sin skylapppåsetting i samme stil som Sovjetstaten i sin tid gjorde for å syndiggjøre de man undertrykte. Dette har Tjekkias president, Sveriges tidligere statsminister, Russlands president, Putin, og Indias minister, og mange flere satt ord på angående norsk urett ovenfor barna. Norsk media fortier. De produserer bare skylapper!
      Takk for at du tar opp dette. Staten og min mors overtramp på far og dermed meg, er det viktigste som har skjedd i mitt liv. Jeg har null tillit til norsk media. Far ER barns skjebne. Jeg er iferd med å flytte til min far for å godtgjøre de tapte år. Energien som var tappet ut av meg ved våre mødres baktalelse av min far, kommer tilbake når jeg nå prøver å gjøre hans siste år gode. Det har min far fortjent!

    20. Lotte du etterlyser media. Nå jobber ikke jeg hverken i Se og Hør eller VG, kun litt frilans i lokalavisa. Men min blogg er jo media, den. Jeg bor på Stjørdal, og kunne gjerne tenke meg møte deg for å hjelpe deg å belyse dette temaet. Mine barn og jeg har en historie som ville endt fatalt dersom her ikke var for en fantastisk god barnefar. En superpappa som viser seg å ha gjort en fenomenal jobb med vår eldste sønn, og som stiller opp som bare det for vår minste sønn også. Jeg blogger om ham som “superpappan”. Vi bor ikke sammen, men han er og vil alltid være like viktig for gutta våre som jeg. Har du tid en dag? Add meg på fb : Helene Dalland , jeg digger nemlig at du tar opp kampen for de uskyldige små barna…

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg